Sunday, October 12, 2008

Memperkenalkan Warisan Kesenian

Kita bangga warisan kesenian terus dapat dinikmati sehingga hari ini. Warisan kesenian dapat dipersembahkan untuk tontonan masyarakat. Oleh itu, langkah memperkenalkan warisan kesenian harus dikekalkan. Antara langkah-langkah untuk memperkenalkan warisan kesenian adalah dengan:

Pertandingan Aktiviti Kesenian

Pengajuran pertandingan aktiviti kesenian dapat memupuk minat generasi muda terhadap warisan kesenian. Contohnya pertandingan tarian singa, permainan congkak, seni kraf dan seni mempertahankan diri. Dengan pertandingan ini, generasi muda akan terdedah kepada warisan kesenian dan seterunya mengetahui lebih banyak tentang warisan kesenian.

Pameran Kesenian

Pameran kesenian diadakan di dalam dan di luar negara. Pameran ini membolehkan orang ramai mengenali warisan kesenian tersebut. Contohnya demontrasi kraf tangan sempena pameran kesenian dapat membolehkan orang ramai mengetahui cara membuat kraf tangan. Oleh itu, pameran kesenian amat penting dalam mengenali warisan kesenian.

Persembahan Kesenian

Persembahan kesenian membolehkan masyarakat mengenali, mempelajari dan menghayati pelbagai warisan kesenian negara. Contohnya persembahan drama dan teater. Selain itu, perarakan Citrawarna Malaysia menonjolkan kesenian muzik dan tarian.

Kursus Kesenian

Kursus kesenian diadakan untuk memupuk minat generasi muda mendalami pengetahuan dalam bidang seni. Contohnya kursus seni tari, seni drama, seni kraf dan seni mempertahankan diri. Kursus tersebut dianjurkan oleh institusi pengajian tinggi, institusi kebudayaan daerah dan negeri.

Media Massa

Media massa seperti televisyen dan akhbar menyiarkan dokumentari, pertandingan dan persembahan warisan kesenian. Oleh itu, masyarakat akan dapat mengetahui dan mengenali bidang kesenian tersebut.

No comments: